Опис досвіду роботи




Розвиток комунікативних здібностей учнів з використанням інтерактивних методів навчання на уроках англійської мови
Актуальність досвіду
Сучасний етап розвитку системи освіти в Україні характеризується освітніми інноваціями, спрямованими на збереження досягнень минулого і, водночас, на модернізацію системи освіти відповідно до вимог часу, новітніх надбань науки, культури і соціальної практики. Характерною особливістю цього періоду розвитку педагогічної освіти є пошук нових змісту, форм, методів і засобів навчання, розгортання широкої експериментальної роботи , спрямованої на впровадження освітніх інновацій на засадах сучасної філософії освіти. Відповідно до рішень Європейської Ради основною метою навчання іноземної мови в школі є розвиток комунікативних здібностей учнів. Найбільш ефективними шляхами реалізації процесу формування комунікативної компетенції є застосування інтерактивних методів навчання. Системне використання інтерактивних методів навчання є актуальним для сучасної освіти, та виступає ґрунтовною складовою у формуванні компетентної особистості учня як громадянина демократичного суспільства .
Теоретична база
Методичне підґрунтя досвіду роботи та його практична реалізація спирається на Національну доктрину розвитку освіти, Закони України «Про освіту» , «Про загальну середню освіту» , Державний стандарт тощо.
Тема досвіду «Розвиток комунікативних здібностей учнів з використанням інтерактивних методів навчання на уроках англійської мови» має як наукове , так і практичне значення, оскільки впливає на успішність порозуміння між людьми, уміння спілкуватися і налагоджувати стосунки. Інтерес до методів інтерактивного навчання як освітньої інновації з'явився в Україні близько десяти років тому. Саме тому досвід базується на наукових дослідженнях та теоретичних розробках відомих педагогів О. Пометун, І. Родигіної, Л. Пироженко, Т. Ремех, О. Мокрогуза, М. Махмутова та інших.
Завдання досвіду:
-      зацікавити учня до вивчення англійської мови з використанням інтерактивних методів навчання , розвивати емоційне ставлення учнів до таких уроків, вчити розуміти їх зміст;
-  обґрунтувати та експериментально підтвердити ефективність використання інтерактивних методів як складову процесу формування компетентної особистості.
Гіпотеза досвіду
Якщо систематично використовувати на уроках інтерактивні методи навчання, то можна очікувати якісного формування комунікативної компетентності в учнів.
Труднощі щодо впровадження досвіду:
-  діагностика початкових знань та вмінь із предмета;
-  навчання навичкам самоконтролю та взаємоконтролю;
-  визначення рівня навченості школярів;
-  організація групової та парної роботи.
Практична реалізація досвіду
Практичне значення досвіду полягає в тому, що інтерактивні методи навчання мною використовуються як при плануванні та здійсненні навчально - виховного процесу з предмета , так і в організації роботи з обдарованими дітьми в діяльності творчих груп тощо. Опрацювання, вивчення методичної літератури та власний практичний досвід переконують у тому, що активне застосування таких методів навчання на різних етапах уроку сприяє досягненню якісно нового рівня у вивченні англійської мови.
Так, на уроці в шостому класі на тему «Спорт у моєму житті» я використала такі форми інтерактивної діяльності:
-     групову роботу з метою надання можливості висловитись максимальній кількості дітей;
-  роботу в парах з метою розвитку діалогічного мовлення;
-   з метою створення умов для активного висловлювання учнями ідей думок використано вправу «коло ідей»;
-     рольову гру з метою максимального наближення учнів до реального життя;
Технологічне підґрунтя досвіду
Реалізувати стратегічну мету досвіду створити умови для самореалізації кожної особистості неможливо без урахування наступних умов:
-      знання вікових особливостей та рівня комунікативної компетенції учнів;
-      ознайомлення їх з особливостями інтерактивних методів;
поступове введення інтерактивних прийомів у процес навчання ,
постійної роботи щодо розвитку групової взаємодії.
Дослідження, проведені Національним тренінговим центром (СІІІА) показують, що інтерактивне навчання дозволяє різко збільшити процент засвоєння матеріалу, оскільки впливає не лише на свідомість учня, а й на його почуття, волю (дії, практику).
Треба звернути увагу на ще один аспект освітньої діяльності - процес впровадження інтерактивних методів відбувається в умовах модульно - розвивального навчання, тому, спираючись на принципи навчання такого виду, вчитель організовує процес навчання на основі проблемного підходу до засвоєння знань, виступає в ролі консультанта - координатора.
Сутність досвіду
Досвід роботи дозволяє оцінити потенціал інтерактивного навчання з позиції її адекватності завдання формування комунікативної компетентності школярів.
Об'єктом досвіду виступає процес навчання.
Предмет досвіду-інтерактивні методи навчання.

Методи дослідження проблеми:
-  спостереження, аналіз;
-  впровадження інтерактивних методів під час навчальних занять;
-  розробка дидактичного матеріалу, тестових завдань;
-  узагальнення досвіду роботи з проблеми дослідження;
-  для підведення підсумків використала вправу «Мікрофон».
          Використовуючи інтерактивні форми навчальної діяльності, я переконалася, що можна змінювати підходи до роботи з навчальним матеріалом. Така форма роботи містить елемент роздуму, на основі якого учні самостійно опрацьовують матеріал. Дуже часто на своїх уроках я використовую метод дискусії, який є важливим засобом пізнавальної діяльності, сприяє розвитку критичного мислення учнів. Метод ажурної пилки використовую для створення на уроці ситуації, що дає змогу учням працювати разом над текстом для засвоєння великої кількості інформації за короткий проміжок часу.
Отже, використання цих методів у процесі вивчення іноземної мови дозволяє створити сприятливі умови для успішного засвоєння учнями навчального матеріалу.
Учасники інтерактивної програми «Великодні традиції в Україні» мали змогу активізувати навички комунікативного спілкування, поглибити знання про українські традиції.
Специфіка іноземної мови як навчального предмета полягає в тому, що спілкування є не лише кінцевою метою навчання, а й засобом її досягнення. Розуміння цього спонукало мене до підготовки та проведення тижня англійської мови. Учні школи стали учасниками таких заходів: 
  • Виставка стінгазет” LET`S TRAVEL TO THE ENGLISH – SPEAKING WORLD”
  • Позакласний захід “POETRY CORNER”
  • Конкурс вікторин
  • Відкритий урок  “SAY  “NO” TO JUNK FOOD” 6 клас.
  • Конкурс на кращий малюнок до казок
  • Свято казки “КАЗКОВИЙ ДИВОСВІТ”
  • Святкова англійська дискотека
Висновки та результативність
Кожен з методів навчання має рівні переваги та недоліки. Педагог самостійно приймає рішення про використання того чи іншого методу на основі свого досвіду, врахування особливостей учнівської аудиторії з метою максимальної ефективності процесу навчання.
У ході інтерактивного навчання учні вчаться критично мислити, вирішувати складі проблеми на основі аналізу ситуацій і відповідної інформації, приймати продумані рішення, брати учать у дискусіях, спілкуватися з іншими людьми.
Інтерактивне навчання розвиває в учнів комунікативні вміння та навики, привчає їх працювати в команді, надає можливості дійсно реалізувати особистісно-орієнтований підхід, підвищує інтерес до вивчення англійської мови. Про це свідчить і той факт, що учні нашої школи неодноразово займали призові місця в II етапі Всеукраїнських олімпіад. Мої учні навчаються в Коломийському педагогічному коледжі, Прикарпатському національному університеті ім. В. Стефаника, де здобувають професію вчителя англійської мови в початкових класах та старших класах.
Інтерактивні методи використовують нові можливості для ефективної взаємодії вчителя й учнів: учитель стає наставником саморозвитку учня, провідником в інформативному просторі, а учень, в свою чергу, перетворюючись на суб'єкта пізнавальної життєдіяльності протягом уроку, набуває особистісних компетентностей.
Норман Шварцкопф вважає, що допомагаючи іншим піднятися на гору, ми самі наближаємося до вершини. Я вдячна долі що маю змогу передавати свої знання та досвід дітям, переконана, що робота над собою, особистісне, професійне та творче зростання допоможуть мені здолати життєві та професійні вершини.

Список використаних джерел:
1.    Александр Долгоруков. Метод case study как современная технология профессионально-ориентированного обучения [Електронний ресурс]
2.Кларин М.В. Интерактивное обучение инструмент обучения нового опыта // Педагогика - 200 - №7 - с. 12-18
3.Крамаренко С.Г. Інтерактивні техніки навчання як засіб розвитку творчого потенціалу учнів // Відкритий урок - 2002 - №5-6 - с.7-10
4.Пометун О. Як оцінити діяльність учнів на у уроці // Доба - 2002 - №2 - с.2-6
5.Пометун О., Пироженко /1. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. - К., 2004. - 192с.
6.Ігри дорослих. Інтерактивні методи навчання / Укроряд. - Л. Галіцина. - К., Ряд. Загальнопед. газ., 2005 - 128с.

7.Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи / Упорядн. О.В. Стребна, А.О. Соценко. - х. Вид. група "Основа", 2008 - 147с.

No comments:

Post a Comment